När flygplan blev en del av militära styrkor fanns det ett behov av hangarfartyg. Faktum är att USA:s första hangarfartyg var USS Langley, som togs i drift för över 100 år sedan.
Till en början var dock högre sjöofficerare mycket skeptiska till användningen av hangarfartyg, eftersom de trodde att de hade föga värde ”utöver att spana och observera skottens fall för slagskepp”, som The Smithsonian förklarar.
Hangarfartyg spårar sin historia tillbaka till 1806 då fartyget användes för att utföra luftburna operationer via ballonger. Dagens hangarfartyg har kommit långt och kan nu frakta massor av utrustning, besättning och naturligtvis olika flygfordon. För närvarande finns det cirka 43 aktiva hangarfartyg i världen som drivs av fjorton flottor.
Eftersom USA har världens största flotta är en majoritet av de aktiva hangarfartygen amerikanska. Faktum är att bara två av de äldsta aktiva hangarfartygen tillhör olika länder. Men de tidigare så viktiga slagskeppen har gett vika för hangarfartyg – åtminstone i världens största flottor.
Bland andra funktioner är deras nytta att de kan slå mot mål hundratals mil bort på grund av räckvidden för de plan som de bär.
Amerikas Nimitz-klass hangarfartyg väger över 100 000 ton, är över 1 000 fot långa och bär 90 flygplan och helikoptrar med fast vingar.
USA:s hangarfartygs historia
26 september, 1910– Den första registrerade hänvisningen till en bestämmelse för luftfart i flottan Department.
14 november 1910– Eugene Ely, 24, en civil pilot, lyfte i ett 50 hk Curtiss-plan från en träplattform byggd över fören på den lätta kryssaren USS Birmingham (CL-2).
29 november 1910 – Glenn H. Curtiss skrev till marinens sekreterare, George Meyer, erbjuda flyginstruktion utan kostnad för en marinofficer som ett sätt att hjälpa ”att utveckla flygplanets anpassningsförmåga till militära ändamål.”12 april 1911 – Lt. T. Gordon ”Spuds” Ellyson avslutade sin utbildning på Glenn Curtiss Aviation Camp och blev Naval Aviator nr 1.
8 november 1917 – Kommendörlöjtnant Earl W. Spencer Jr., US Navy, blev befälhavare för den första permanent sjöflygstation för träning, idag känd som Naval Air Station North Island i San Diego, CA.
11 juli 1919 – sjöbevilgningslagen för verksamhetsåret 1920 föreskrivs för r omvandlingen av collier Jupiter till ett hangarfartyg som senare kommer att heta Langley.
20 mars 1922 – USS Langley (CV 1), konverterad från colliern USS Jupiter (AC 3), togs i bruk som den amerikanska flottans första hangarfartyg. Kommodor Kenneth Whiting var befäl.17 oktober 1922– Lt. VC Griffin , i en Vought VE-7SF, lyfte från USS Langley för ankar i York River, VA, och gjorde den första starten från ett hangarfartyg.
17 november 1924 – USS Langley anmäldes för tjänstgöring och blev det första operativa hangarfartyget i den amerikanska flottan.
16 november 1927 – USS Saratoga (CV 3) togs i bruk.14 december 1927 – USS Lexington (CV 2) togs i bruk.
26 september 1931 – Kölen för USS Ranger (CV 4), det första fartyget i den amerikanska flottan som designades och konstruerades som ett hangarfartyg, lades. Fartyget sjösattes den 25 februari 1933 och togs i drift den 4 juni 1934.
12 maj 1938– USS Enterprise (CV 6) togs i drift. Den hade lanserats den 3 oktober 1936.7 december 1941– Bärarflygplan av den japanska kejserliga armén inledde en förödande attack mot Pearl Harbor. Stillahavsflottans tre transportörer – Saratoga, Lexington och Enterprise – var inte närvarande. Enterprise var till sjöss, cirka 200 mil väster om hamnen, och lanserade sitt flygplan i ett fruktlöst sökande efter den japanska slagstyrkan.
1 februari 1942 – den första amerikanska luftfartsoffensiven inträffade när Task Forces 8 och 17, med Enterprise och Yorktown, attackerade installationer på olika japanska öar.
3-6 juni 1942– Slaget om Midway. Japanerna försökte ockupera Midway Island men möttes av en kraftigt överträffad amerikansk hangarfartygstyrka. I striden sänktes fyra stora japanska bärare, med 258 plan och en hög andel av Japans mest utbildade och erfarna bärarpiloter.
1943 – Marinen beställde ett stort antal flygplan och eskortfartyg
4 juni 1944 – USS Guadalcanal (CVE 60) fångade den tyska ubåten U-505, den enda ubåten som fångades av den amerikanska flottan under andra världskriget.
19 mars 1945 – USS Franklin (CV 13), som hade manövrerat närmare det japanska hemlandet än något annat amerikanskt flygbolag , attackerades av ett enda japanskt plan som släppte två bomber, förstörde hangardäcket och startade ammunition nition. Fartyget var omslutet av eld och dödade 724 och skadade 265.
1945-1946: Marinen beställde många hangarfartyg.
7 februari 1950: I en demonstration av hangarfartygens långdistansattackkapacitet, flög en pilot 5 060 miles på 25 timmar och 59 minuter, den längsta flygningen som någonsin gjorts från ett bärardäck.
5 augusti 1950 – USS Valley Forge (CV 45) och USS Philippine Sea (CV 47) inledde vad som skulle bli nästan tre år av kontinuerlig transport i Korea.
Hösten 1950 – De första rådgivarna från den amerikanska flottan anlände till Sydvietnam.
1 september 1952 – Koreakrigets största flygplansanfall inträffade när 144 flygplan från USS Boxer (CV 21), USS Essex (CV 9) och USS Princeton (CV 37) träffade ett oljeraffinaderi i Nordkorea.
12 januari , 1953– Testoperationer började på USS Antietam (CV 36), Amerikas första vinklade däcksbärare.
1 oktober 1955– USS Forrestal (CV 59), det första av fyra fartyg i en klass och marinens första supercarrier, togs i drift.
17 maj 1959– Slutet på eskortbäraren som ett stridsfartyg i den amerikanska flottan.
5 maj 1961– USS Lake Champlain (CVA 39) återställde Alan B. Shepard, den förste amerikanen som gick ut i rymden, när han avslutade sin Freedom 7-flygning.
21 juli 1961 – USS Randolph (CVA 15) återställde Virgil ”Gus” Grissom, den andra amerikanen i rymden.
24 oktober 1962 – USS Enterprise (CVAN 65), USS Independence (CVA 62), USS Essex (CVS 9) och USS Randolph (CVS 15) deltog i Kubas sjökarantän. Detta infördes på order av president John F. Kennedy efter upptäckten av offensiva kärnvapenmissiler på Kuba, placerade där av Sovjetunionen (Ryssland).
augusti 1964 – Marinens luft- och ytbombning i Nordvietnam började. Hangarfartyg stödde flygkampanjer genom att bomba anläggningar, kraftverk, broar och järnvägar. De hjälpte också till att kontrollera haven för att stödja landinsatsen i Asien.
3 oktober 1964 – USS Enterprise (CVAN 65), USS Long Beach och USS Bainbridge genomför Operation Sea Orbit, världens första insatsstyrka bestående av enbart kärnkraftsdrivna fartyg. Fartygen gick runt jorden på 65 dagar utan att stanna för bränsle eller proviant.
3 maj 1975– USS Nimitz (CVN 68) utplacerad, aktiverar Nimitz-klassen av bärare.
7 oktober 2001– Operation Enduring Freedom började som svar på attackerna den 11 september 2001.
- USS Langley (CV-1)
- CV-2 Lexington
- CV-3 Saratoga
- CV-4 Ranger
- CV-5 Yorktown
- CV-6 Enterprise
- CV-7 Wasp
- CV-8 Hornet
- CV-9 Essex
- CV-10 Yorktown
Vilka är Amerikas första hangarfartyg?
1. USS Langley (CV-1)
Idriftsatt: 20 mars 1922
Det första amerikanska hangarfartyget, en konverterad collier som döptes om till USS
Langley anslöt sig till flottan i mars 1922. En japansk transportör, den Hosyo, som togs i tjänst i december 1922, var det första hangarfartyget designad som sådan från kölen och uppåt.
De har kallats ”Städer till sjöss.” Besatt av så många som 5 000 seglare och mäter mer än 1 000 fot långa, är ett hangarfartyg en flytande flygbas som kan projicera kraft nästan var som helst i världen, med så många som 90 flygplan. I år firar transportören sin 100-årsdag, född i form av USS
Langley var ett experiment för att se om flygplan kunde fungera effektivt utanför fartyg. Langley visade att det kunde göras och tränade sedan den amerikanska flottans första generation av flygare.
2. CV-2 Lexington
Idriftsatt: 14 december 1927
USS Lexington (CV-2), ett av den amerikanska flottans två första hangarfartyg, togs i drift i december 1927 i Quincy, Massachusetts. Verksamma huvudsakligen i Stilla havet, deltog hon i flottmanövrar på Hawaiiöarna, Karibien och Panamakanalen.
När japanerna attackerade Pearl Harbor den 7 december 1941 transporterade Lexington flygplan till Midway Island. Under försöket den 11 december att avlösa Wake Island, som avbröts, skickades hon för att attackera japanska installationer på Marshallöarna som en avledning. I januari och februari 1942 plundrade hennes flygplan japanska positioner i sydvästra Stilla havet.
3. CV-3 Saratoga
Sjösatt: 16 november 1927
USS Saratoga (CV-3) togs i bruk den 16 november 1927 med kapten Harry E. Yarnell som befäl. Fartyget skulle ursprungligen byggas som en stridskryssare, men fick senare tillstånd att färdigställas som hangarfartyg. Saratoga var den amerikanska flottans första snabba transportör.
Hon seglade från Philadelphia den 6 januari 1928 vid shakedown och den 11 januari landade Saratogas flygofficer, Marc A. Mitscher, det första flygplanet på hennes cockpit.
Den 27 januari, under ett experiment, förtöjde det stela luftskeppet Los Angeles (ZR-3) vid Saratogas akter och tog på sig bränsle och förråd. Senare samma dag seglade hon mot Stilla havet där hon gick med i stridsflottan i San Pedro, Kalifornien. Under resten av decenniet och under hela 1930-talet upprätthöll Saratoga beredskap genom att delta i flera flottövningar i Stilla havet, Atlanten och Medelhavet.
4. CV-4 Ranger
Beställd: 4 juni 1934
USS Ranger (CV-4) var det första USN hangarfartyget designat som sådant och förblev unikt. Hon var ett relativt lätt traktatskepp, med en deplacement på endast 15 000 långa ton (15 000 t), och en ö-överbyggnad som lades till efter färdigställandet.
Hennes ringa storlek och låga hastighet eliminerade henne från Stillahavsflottan och tillbringade istället större delen av kriget i Atlanten och gav flygstöd till Operation Torch och Operation Leader utanför Norge bland annat. Hon var för liten för att sätta in en effektiv luftgrupp, vilket togs i beaktande för Yorktown-klassen.
5. CV-5 Yorktown
Beställd: 30 september 1937
USS Yorktown, ett hangarfartyg på 19 800 ton byggt i Newport News, Virginia, togs i drift den 30 september 1937. Verksamt i Atlanten och Karibien fram till april 1939 tillbringade hon sedan de följande två åren i Stilla havet. I maj 1941 Yorktown återvände till Atlanten och patrullerade aktivt under de oroliga månaderna före krigsutbrottet mellan USA och axelmakterna.
Efter attacken på Pearl Harbor i december 1941 blev YORKTOWN flaggskeppet för hangarfartyget Task Force 17, med inriktning på den kejserliga japanska flottans garnisoner på Marshall- och Gilbertöarna i februari 1942, och engagerade IJN-sjöfart i Korallhavet i maj 1942 .
6. CV-6 Enterprise
Beställt: 12 maj 1938
Hangarfartyget av Yorktown-klassen, USS Enterprise (CV-6) togs i drift i Newport News, Virginia, den 12 maj 1938. När hon flyttade till Stilla havet var hon till sjöss under den japanska attacken på Pearl Harbor den 7 december 1941.
Tre dagar efter blev hon det första krigsfartyget från amerikanska flottan att sänka ett japanskt krigsfartyg, ubåt I-70, och senare samma månad deltog hon i Wake Island-expeditionen. I april täckte Enterprise Doolittle-raiden mot Japan och deltog i slaget vid Midway den juni, där hennes plan hjälpte till att sänka tre japanska hangarfartyg och en kryssare.
Under Guadalcanal-kampanjen , täckte hon landstigningarna och deltog i striderna i östra Salomon och Santa Cruz-öarna. Trots att hon var skadad i båda striderna lanserade hon flygplan för att hjälpa de fartyg som var inblandade i sjöslaget vid Guadalcanal.
7. CV-7 Wasp
Idriftsatt: 25 april 1940
USS Wasp är ett mångsidigt amfibiskt anfallsfartyg och landningshelikopterdocka (LHD) och är det ledande skeppet i sin klass. Wasp och hennes systerskepp är de första speciellt designade för att ta emot nya landningar Craft Air Cushion (LCAC) för snabb trupprörelse över stranden, och Harrier II (AV-8B) Vertical/Short Take-Off and Landing (V/STOL) jets som ger nära luftstöd för anfallsstyrkan.
Dessutom kan USS Wasp rymma hela utbudet av marinens och marinkårens helikoptrar, konventionella landningsfarkoster och amfibiefordon.
8. CV-8 Hornet
Idriftsatt: 20 oktober 1941
Det sjunde amerikanska flottans skepp vid namn Hornet var ett tidigt hangarfartyg som togs i drift i oktober 1941. USS Hornet (CV-8) var den tredje och sista medlemmen i Yorktown-klass, beställd bara veckor före attacken på Pearl Harbor. Som ett fartyg före andra världskriget var hennes storlek begränsad i enlighet med internationella sjöfördrag från 1930-talet.
Hennes första uppdrag var transporten av den berömda Doolittle Raid i april 1942 ., den första amerikanska flyganfallet som slog de japanska hemöarna efter attacken på Pearl Harbor. Räden visade på de japanska hemöarnas sårbarhet för luftangrepp och raiden stärkte den amerikanska moralen avsevärt.
CV-8 skulle fortsätta att slåss i Pacific Theatre och deltar i den historiska Slaget vid Midway och andra innan hon till slut fick ett dödsstöt i slaget vid Santa Cruz Islands i oktober 1942.
9. CV-9 Essex
Idriftsatt: 31 december 1942
USS Essex är det näst äldsta Wasp-klassade amfibiska anfallsskeppet och är det femte skeppet i den amerikanska flottan som är uppkallad efter Essex County, Massachusetts. USS Essex togs i drift 1992 och gjorde sin första utplacering 1994 för att förbereda sig för den komplexa uppgiften att täcka tillbakadragandet av FN:s multinationella styrka från Somalia i Operation United Shield.
Essex tjänstgjorde som kommandofartyg för Expeditionary Strike Group Seven tills det ersattes av USS Bonhomme Richard den 23 april 2012. Senast, 2018, USS Essex utplacerades till United States Central Commands operationsområde.
10. CV-10 Yorktown
Idriftsatt: 15 april 1943
CV-10 hette ursprungligen Bon Homme Richard efter kapten John Paul Jones Bonhomme Richard (observera olika stavning), i sin tur uppkallad för att hedra Benjamin Franklin. Omdöpt, 26 september 1942, som hyllning till USS Yorktown (CV-5), förlorat tre månader tidigare i slaget vid Midway. Namnet Bon Homme Richard tilldelades därefter CV-31.
Belägringen av Yorktown eller slaget vid Yorktown (28 september–19 oktober 1781) var en avgörande seger genom ett kombinerat anfall av franska styrkor ledda av general Comte de Rochambeau och amerikanska styrkor ledda av general George Washington, över en brittisk armé under befäl av general Lord Cornwallis. Det visade sig vara det sista stora slaget i det amerikanska revolutionskriget, eftersom överlämnandet av Cornwallis armé (NS020538) fick den brittiska regeringen att så småningom förhandla om ett slut på konflikten.
Vad är en supercarrier?
Supercarrier är en inofficiell beskrivande term för den största typen av hangarfartyg, som vanligtvis förskjuter över 65 000 långa ton. US Navy har för närvarande 10 sådana fartyg. Som jämförelse opererar ett fåtal länder vad som är, med dagens standarder, medelstora lastfartyg (flottafartyg) på cirka 42 000 ton, som det franska hangarfartyget Charles de Gaulle (R91).
Storleken och konfigurationen av Charles de Gaulle överensstämmer nära med den 45 000 ton tunga Midway-klassen som USA byggde i slutet av andra världskriget som en efterföljare till det mycket fler 27 000 ton tunga Essex-klassens hangarfartyg, stöttepelare. av andra världskriget efter 1943 när de började tjänstgöra. Internationellt är lätta lastfartyg närmare 20 000 ton (som HMS Illustrious) mer typiska.
Storbritannien har två hangarfartyg av Queen Elizabeth-klass under konstruktion, varav det första är förväntas levereras 2016. De kommer att förskjuta 70 600 ton (upp från en ursprunglig uppskattning på 65 000) och kommer, när de byggs, att vara den tredje största Supercarrier-klassen i drift. Supercarriers är de största krigsfartygen som någonsin byggts och överskuggar till och med den största slagskeppsklassen som fastställts av något land.