Snabbmat är definitivt den mest populära rätten i USA. Om du planerar att resa till USA, glöm inte att besöka dessa populära snabbmatsrestauranger.
Topp 10 mest populära snabbmat i USA idag
- Chick-fil-A
- McDonald’s
- Starbucks
- Burger King
- Domino’s
- Taco Bell
- Wendy’s
- Dunkin’
- Subway
- Chipotle
Hur stor är snabbmatsindustrin i USA?
Snabbmatsindustrin i USA är stor och är värd 296,6 miljarder dollar. Snabbmatsrestaurangbranschen i USA är den 2:a rankade boende- och matbranschen efter marknadsstorlek och den 35:e största i USA.
Låt oss ta en närmare titt på de mest populära snabbmatsrestaurangerna i USA.
Populäraste snabbmatsrestaurangerna i USA
1. Chick-fil-A
Chick-fil-A utsågs år efter år till Amerikas favorit snabbmatskedja och introducerade nyligen sådana innovationer som Spicy Chick-n-Strips, Chick-n-Sliders och Grilled Chicken Cool Wrap.
Bergrunden här är dock detta grundläggande erbjudande: en platta panerad benfritt kycklingbröst tryckkokt i jordnöt olja, serverad på en rostad, smörad bulle med dill-gurka, sallad och tomat (ett val av tre sorters ost erbjuds mot extra kostnad).
”A” i ”Chick-fil-A” har en betydelse.
”A” i slutet av ”Chick-fil-A” är inte bara en lek med ordet ”filé.” Det betyder också betyg A.
Chick-fil-A har tagit sig in i nästan varje delstat i USA. Det finns platser i 47 delstater, plus Washington DC. De enda delstater det ännu inte har etablerat sig i är Alaska, Hawaii och Vermont.
2. McDonald’s
Du kan hävda att Big Mac – kanske den ultimata snabbmatsburgaren, med sin dubbla biff, sesambulle, amerikansk ost och pickles, sallad och lök – är ikonen här. Eller kanske är det Egg McMuffin, som lanserade frukostsmörgåsdillet när det introducerades redan 1972. Men det enda som nästan alla verkar vara överens om – även människor som aldrig skulle erkänna att de äter McDonalds hamburgare – är att pommes fritesen är jättegod, och kanske skäl nog i sig att köra förbi i drive-thru.
Deras hemlighet? Bra potatis, till att börja med. Men potatisen behandlas med dextros och surt natriumpyrofosfat för färg, olika konserveringsmedel och ”naturlig nötköttsmak”. Vad de än gör med dem verkar det fungera. Dessutom erbjudr McDonald’s även massor av smaskiga bakverk i sitt McCafé.
3. Starbucks
Starbucks är känd för sina många specialkaffedrycker, mest av allt sina blandade Frappuccinos och dess olika lattes. Men det föremål som är starkast förknippat med kedjan – den som den erbjöd först 2004, och den som har blivit dess överlägset mest kopierade skapelse – är den höstliga specialiteten som kallas Pumpkin Spice Latte, eller PSL.
Den dag då denna dryck, med sin kanelbaserade kryddblandning, kommer till försäljning varje år är efterlängtad, och Starbucks sägs sälja så många som 350 miljoner koppar av det årligen.
4. Burger King
1957, 11 år innan Big Mac kom fram, lanserade Burger King en överdimensionerad eld-grillad hamburgare, serverad med majonnäs, ketchup och den vanliga sallad, tomat, pickles och lök, på ett sesambröd.
Det finns otaliga sätt att anpassa Whopper genom att lägga till eller subtrahera ingredienser, be om lätta eller tunga portioner av tilläggen, att välja en mängd olika tillbehör, etc.
5. Domino’s
Domino’s har inga andra restaurangkedjor att förvalta, till skillnad från Yum Brands, moderbolag till rivaliserande Pizza Hut, KFC och Taco Bell. Vidare är Domino’s ett varumärke som i huvudsak handlar om en sak: pizza.
Fokus på en specifik marknad är ett mer troligt framgångsrecept, vilket Domino’s uppenbarligen har visat sig vara sant. Även om kedjan säljer en mängd olika föremål, har Domino’s rönt framgångar de senaste åren när de nästan bara fokuserar på kärnprodukten: pizza. Detta har hjälpt konsumenterna att känna igen Domino’s som en kedja för denna nisch, och har följaktligen ökat försäljningen.
Medan Domino’s fortsätter för att växa och tydliggöra företagets varumärke gör konkurrenter som en gång var ett hot mot kedjan tvärtom. Eller, åtminstone, de kämpar för att göra det som Domino’s gör lika bra
.6. Taco Bell
Autentisk mexikansk mat blir enklare och lättare att hitta runt om i USA nu för tiden. Det här är inte ett av de alternativen.
Men Taco Bell har gett åtminstone några antydningar om mexikanska smaker och sätt att presentera mat för en bred publik över hela Amerika, även om de är i form av sådana erbjudanden som aldrig finns i Mexiko som Crunchwrap Supreme, Quesarito och Fiery Doritos Locos Taco Supreme.
Den grundläggande Taco Bell-beställningen är dock den knapriga tacon – en stapelvara i kedjans meny sedan dess grundaren Glen Bell sägs ha uppfunnit det förformade krispiga tacoskalet 1950 och fyllt det med kryddat köttfärs, strimlad sallad och strimlad cheddarost.
7. Wendy’s
Vissa Wendys fans kanske anser att Double Stack – två hamburgare med ost, ketchup, senap, saltgurka och lök – är kedjans viktigaste produkt.
Det är dock lite för likt andra snabbmatsburgare. Det kan inte sägas om Baconator, som introducerades 2007. Den här har också två biffar och ost, men det som gör skillnaden är tre remsor av bacon placerade över var och en av de två hamburgarna – totalt sex. De enda andra sakerna på brödet är majonnäs och ketchup – inga grönsaker eller senap (även om dessa kan beställas separat).
Kedjan har med jämna mellanrum presenterat variationer på Baconator, inklusive en med jalapeños, pepperjackost och chipotle ranchsås, och en annan som är en vanlig Baconator men med tre biffar och nio remsor av bacon.
8. Dunkin’
Dunkin’ lägger så stor tonvikt i dessa dagar på sitt kaffe, sina frysta drycker, sina bagels och sina smörgåsar och wraps att det är lätt att glömma munkarna med samma namn. Ingen glömmer dock Munchkins – annars känd som ”Donut Holes”. Geléfyllda, glaserade, choklad och mer, det här är små sfärer av munkdeg, en-eller-två-bitar-storlek. Till och med människor som kanske aldrig äter en hel munk kommer att ta en eller två (eller fler) av dessa.
9. Subway
Subway är den största franchisebutiken i USA, med 24 798 platser över hela landet.
Butikens årliga systemomfattande försäljning i USA motsvarar 10,4 miljarder dollar. Kalifornien är den delstat med flest tunnelbanestationer, med 2 148 platser.
Folk tillfrågade beskrev denna smörgåsbutik som en ” bra valuta för pengarna.” Om du är ett Subway-fan är du inte ensam!
10. Chipotle
Chipotle är en mexikansk grillrestaurang med en begränsad meny och hög grad av måltidsanpassning. Restaurangen öppnade först 1993 och har för närvarande över 1700 butiker i USA och utomlands.
Chipotle röstades fram till Amerikas favoritsnabb- avslappnad mexikansk restaurang för tredje året i rad, som fick 61% av rösterna, enligt Market Force Informatio n. Enkäten undersökte 7 600 amerikanska vuxna.
En av nycklarna till Chipotles framgång är dess lilla meny. En mindre meny har tre fördelar. För det första, eftersom Chipotle bara har färska ingredienser, finns det alltid en risk för att maten förstörs. Den lilla menyn minskar antalet ingredienser som behövs till hands, vilket minskar sannolikheten för slöseri.
För det andra betyder små menyer snabb service. På andra snabbmatsrestauranger kan köket bli överväldigat av beställningarna och kan göra misstag.
Hos Chipotle är misstag nästan omöjliga: beställ en mjuk taco, välj fyllning och betala.
Det är enkelt och snabbt och konsumenterna älskar det. Slutligen innebär en liten meny också att kunderna vet exakt vad som är till salu varje gång de besöker restaurangen. Chipotle behöver inte utveckla nya produkter eller skapa flashiga reklamer för att låta konsumenterna veta dess erbjudanden, och konsumenterna blir inte besvikna över att en produkt försvinner efter en prov- eller kampanjperiod.
Slutsats
Även om det finns en hög nivå av fett är snabbmat fortfarande populärt i USA. Amerikaner älskar fortfarande Mc Donald’s och Burger King. Ta en hamburgare eller mellanmål för att njuta av en snabbmatsmåltid utan att spåra ur dina hälsomål. Varför inte?
Om du är en utländsk turist, förhoppningsvis kommer dagens information om den mest populära snabbmaten i Amerika att hjälpa dig att en fantastisk tid i Amerika.