TikTok är utan tvekan en av de största sociala medieplattformarna, med många kända figurer som stiger till stjärnstatus tack vare plattformen.
Men med tanke på hur massivt företaget är, vill många veta vem som äger TikTok för tillfället.Musical.ly var en populär app för strömning och delning av video i kort form (15 sekunder) med över 100 miljoner användare, fram till augusti 2018.
Appen tillät användarna en uppsjö av musik- och dialogalternativ, med vilka de kunde läppsynkronisera och göra roliga eller underhållande videor.Appen var mycket populär, med vissa innehållsskapare ökande till Hall of Fame baserat på deras engagerande innehåll på Musical.ly.
Användarna delade Musical.ly-videor på sociala medieplattformar som Instagram, vilket ytterligare ökade appens popularitet.Men i augusti 2018 togs appen över av ett kinesiskt företag ByteDance och dess användare flyttades till TikTok . Allt innehåll och alla konton som fanns på Musical.ly överfördes automatiskt till den nya TikTok-appen.
Vad är TikTok?
TikTok, känd i Kina som Douyin (kinesiska: 抖音; pinyin: Dǒuyīn), är en kortformad videovärdtjänst som ägs av det kinesiska företaget ByteDance. Den är värd för en mängd olika kortformade användarvideor, från genrer som upptåg, stunts, tricks, skämt, dans och underhållning med varaktigheter från 15 sekunder till tio minuter.
TikTok är en internationell version av Douyin, som ursprungligen släpptes på den kinesiska marknaden i september 2016. TikTok lanserades 2017 för iOS och Android på de flesta marknader utanför Kinas fastland; den blev dock tillgänglig över hela världen först efter att ha slagits samman med en annan kinesisk social medietjänst, Musical.ly, den 2 augusti 2018.
TikTok är en populär app för sociala medier som låter användare skapa, titta på och dela 15 – andra videor tagna på mobila enheter eller webbkameror. Med sina personliga flöden av knäppa korta videor med musik och ljudeffekter är appen känd för sin beroendeframkallande kvalitet och höga nivåer av engagemang.
Både amatörskapare och professionella skapare kan lägga till effekter som filter, bakgrundsmusik, och klistermärken på deras videor och kan samarbeta om innehåll och skapa duettvideor med delad skärm även om de är på olika platser.
Förstå TikTok
TikTok är en sociala medier app dedikerad till kortformade videor skapade för och konsumeras av användare. Längden på videoklipp är mellan 15-60 sekunder.
Formatet lämpar sig för underhållning och komedi. Det används dock allt mer för infotainment. Så kallade influencers som får en stadig publik på TikTok erbjuder utdrag av råd och tips tillsammans med självreklam. Skönhet, mode, personlig ekonomi och matlagning är alla populära ämnen för informationsvideor. Formatet används i allt högre grad för att marknadsföra och sälja produkter.
TikTok lanserades i sin nuvarande form 2018 och anslöt sig till raden av sociala mediejättar på rekordtid.Den hade ungefär en miljarder aktiva månatl
Som alla sociala medieföretag har TikTok varit målet för ihållande om vaga farhågor om potentiell användning eller missbruk av den privata information den samlar in om sina användare. Skillnaden är att majoriteten av TikTok är kinesiskt ägd.
En kort historia om TikTok och dess uppgång till popularitet
TikTok har för närvarande 800 miljoner aktiva användare över hela världen med över 2 miljarder nedladdningar på App Store och Google Play – en imponerande bedrift för en plattform som lanserades 2016 och som nu konkurrerar med sådana som Facebook (2004), Twitter (2006) och Instagram (2010).
Med fler företag som vänder sig till TikTok för att marknadsföra sitt varumärke, tillsammans med den breda pressbevakningen kring ett potentiellt TikTok-förbud i USA, har tagit tillfället i akt att göra en djupdykning i ämnet för vår publik – så att du kan få en bättre förståelse av plattformen och fatta ett välgrundat beslut om huruvida TikTok är en värdig investering för din varumärke.
Sammanhang – Musical.ly
TikTok skapades av den kinesiska teknikjätten ByteDance och släpptes först i september 2016 under namnet ”Douyin”, som marknadsfördes som en videodelningstjänst för sociala nätverk som liknar Facebook och Instagram (som båda är förbjudna i Kina).
I november 2017 förvärvade ByteDance en annan app för sociala medier som heter Musical.ly – som tillåter användare att skapa och dela korta 15-sekunders läppsynkroniseringsvideor på sin plattform.
ByteDance stängde så småningom ner Musical.ly-appen och införlivade de flesta av dess funktioner i Douyin. I augusti 2018 släppte ByteDance den globala versionen av Douyin, TikTok. En av TikToks främsta drag är dess utarbetade algoritm som snabbt beräknar användarnas smaker och preferenser baserat på hur de använder appen.
De flesta av TikToks framträdande funktioner kommer från Musical.ly, men vad du kanske inte vet är att Musical.ly var väldigt nära att misslyckas. Musical.ly, som ursprungligen hette ”Cicada”, började som en app för att dela kortformade utbildningsvideor riktade mot en tonårspublik.
Enligt grundarna Alex Zhu och Luyu Yang var appen dömd att misslyckas – lektionsplanerare hade en tuff tid att skapa videor som var pedagogiska, underhållande och korta nog för att passa tidsramen på 3-5 minuter. Appen lyckades inte locka användare och kreatörer.
Med bara 8 % av sina pengar kvar, bestämde Zhu och Yang att helt omarbeta sin app. I juli 2014 bytte de namn till Musical.ly – ett socialt nätverk som kombinerar musik och videor för att attrahera en demografisk grupp i tidig tonåring.
Videor förkortades till 15 sekunder långa och appen gav användarna en enorm databas med låtar, filter och filmklipp att läppsynkronisera till. Appens initiala utgåva var i stort sett positiv med bra siffror för att behålla användarna, men efter 10 månader av långsam tillväxt var företaget nära att lägga ner igen på grund av kassaflödesproblem.
Läppsynkroniseringsvideor blev allt populärare, med andra läppsynkroniseringsappar som Triller och Dubsmash kommer in på marknaden vid denna tidpunkt. Zhu och Yang upptäckte att videor som gjordes på Musical.ly laddades ner och delades på andra sociala medieplattformar, men utan några länkar eller referenser på deras videor kunde de inte leda trafik till deras plattform.
Inom två månader efter att ha inkluderat en vattenstämpellogotyp i sina videor, hoppade Musical.ly till toppen av Apple App Store-listorna, där den skulle stanna i många månader – och resten är historia.
Innehåll – variation är livets krydda
De flesta känner till TikTok för dans- och läppsynkroniseringsvideor, som möjliggörs av TikToks omfattande musikbibliotek, kallat ”Sounds”, som licensierar musik från populära musiketiketter som Sony Music, Warner Music och Universal Music. Processen att spela in sådana videor är ganska enkel – när du väl har valt ett musikstycke kommer det att spelas upp från din smartphones högtalare i realtid medan du filmar.
Under åren har TikTok utvecklats till att inkludera andra former av innehåll, och nya TikTok-användare uppmanas att välja vad de vill se i appen – att välja bland kategorier som komedi, bakning, mat, sport, gör-det-själv, djur, ansiktsbehandlingar, etc.
De flesta TikTok-användare kommer att bläddra i avsnittet ”För dig”, som använder en algoritm för att visa upp innehåll som är anpassat för användaren baserat på deras tidigare aktivitet.
Videor visas en i taget och användare rullar ner för att se nästa video. När en ny video laddas upp kommer algoritmen att visa den för en liten undergrupp av användare. Videor med bra användarengagemang (gillar, delningar, visningstid) kommer att pushas till fler användare med liknande intressen, och om processen upprepar sig tillräckligt många gånger kan videon bli viral. Denna process sker oavsett hur många följare skaparen har, vilket följer TikToks filosofi att bra innehåll kommer att resa långt.
Gemenskap – upptäckt och engagemang
I grunden är den främsta anledningen till att TikTok har blivit så populärt dess onlinegemenskap. För det första är TikTok tillgängligt i 155 länder och på 75 språk.
Som sådan kan praktiskt taget alla med en internetanslutning gå med i TikTok-communityt. TikTok visar upp några imponerande siffror för användarengagemang: varje användare spenderar i genomsnitt 52 minuter per dag på TikTok och i genomsnitt 1 miljon TikTok-videor ses varje dag. 90 % av TikTok-användarna använder appen dagligen och 41 % av TikTok-användarna är mellan 16 och 24 år.
TikToks huvudsakliga community-byggande funktion är ”Duet”, som låter användare spela in sig själva tillsammans med befintliga TikTok-videor i ett format med delad skärm. Användare kan också välja att bara använda ljudet från originalvideon, som krediteras längst ner i videon som ”Originalljud”.
Genom att trycka på ”Originalljud” länkas du till den ursprungliga TikTok-videon, såväl som alla andra TikTok-videor som använder samma ”Originalljud”. Detta uppmuntrar användare att svara, parodiera eller uppträda tillsammans med andra TikTokers, och på så sätt är det lätt att se hur snabbt memes och utmaningar kan bli virala på TikTok.
Alla videor på TikTok kan laddas ner och delas till andra plattformar – nedladdningsvideor kommer automatiskt att inkludera TikTok-logotypen och TikTokers användarnamn. TikTok tillåter också användare att inkludera länkar till Instagram-sidor, YouTube-kanaler och Twitter-konton i sina profiler – vilket gör det enkelt för användare att bygga upp sin närvaro online.
Vem äger TikTok?
ByteDance äger TikTok, trots att det tidigare pågått diskussioner om att sälja företaget till ett amerikanskt företag. Det här kinesiska teknikföretaget har uppnått sina ambitioner att vara lika stort som några av sina konkurrenter, som Alibaba, Tencent och Baidu. ByteDance är baserat i Peking, Kina, och har kontor över hela världen.
Några av dess amerikanska filialer ligger nära Seattle, San Francisco, Los Angeles, Chicago, Austin och Mountain View.
Företaget har 36 kontor i 23 länder, av vilka inte alla används för TikTok. ByteDance äger också s Helo, Vigo Video, BaBe, Huoshan och Douyin,. Douyin är den kinesiska versionen av TikTok och delar alla samma funktioner. Huoshan är en annan plattform för korta videor men skiljer sig från TikTok i de tjänster som det tillhandahåller.
Vad ByteDance har gjort bättre än sina konkurrenter är att skapa applikationer för den dagliga konsumenten.
TikTok är dess i särklass mest populära affärssatsning, med fick det världsomspännande berömmelse.
TikTok skapades 2018 efter att ByteDance köpte den populära musikvideoapplikationen Music.ly.
Under ByteDances ledning blev Music.ly ännu mer populärt som TikTok efter att ha kunnat attrahera stora varumärken och förlag.
När fler stjärnor och varumärken i sociala medier började lägga till TikTok till deras rotation av sociala medieplattformar kunde applikationen bevisa att den var lika användbar för varumärken som den var underhållande för konsumenter.
TikTok kunde också göra något som äldre sociala medieplattformar som Twitter och Facebook kunde inte. Det lockade yngre publik.
År 2019 hade ByteDance funnit att 69 % av publiken var i åldern 16 till 24 och 25 % av publiken var över ålder 25.
TikTok är nu en applikation som har accepterats av äldre publik och bevisat att den är perfekt för alla, inte bara för ungdomar.
Han var VD och tidigare styrelseordförande i företaget när ByteDance beslutade att köpa Music.ly, men han har sedan dess hoppat av från hans roll som VD.
Zhang äger uppskattningsvis 22 % av aktierna i företaget och har ett nettovärde på 53,2 miljarder dollar.
Även om han kanske inte känner att han är rätt person att leda företaget kan han nu luta sig tillbaka och samla in pengarna tack vare sin insats.
Zhang Yiming föddes i Fujian-provinsen i Kina 1983 av föräldrar som båda var tjänstemän.
När han först började studera vid Nankai University, han studerade mikroelektronik innan han bestämde sig för att byta examen till programvaruteknik.
När Zhang började sitt första jobb inom mjukvaruingenjör strax efter examen 2004, arbetade han som Kuxuns första mjukvaruingenjör.
Kuxun var ett startupföretag för digital resebokning.
Bara ett år efter att ha varit i tjänsten ledde Zhang ett team på 40 till 50 personer.
Strax innan Zhang skulle fortsätta att skapa ByteDance arbetade han också för Microsoft.
Färdigheterna han lärde sig när han arbetade för Kuxun och Microsoft gav honom de rätta exemplen på hur man driver ett onlineföretag.
ByteDance grundades 2012 och de första t applikationen ByteDance släpptes var en nyhetsapplikation som heter Toutiao.
TikTok släpptes först av ByteDance under namnet Douyin till kinesiska marknader 2016.
Det blev en omedelbar framgång i sitt hemland och blev snabbt en av de mest populära applikationerna på internet.
När TikTok gick till den globala marknaden trodde Zhang Yiming att hans företag behövde visa andra kinesiska teknikföretag vilken beslutsamhet de behöver trivas.
Allt om TikTok behövde vara perfekt.
Vem äger TikTok?
Med tanke på att värderingar har uppskattat att appen är värd minst 50 miljarder dollar, vill många veta vem som kommer att skörda frukterna. Naturligtvis skulle den personen vara Zhang Yiming, med vissa rapporter som uppskattar hans extrema förmögenhet till 44,5 miljarder dollar i år.Är TikTok säkert?
En snabb TikTok-sökning visar viss oro kring säkerheten för användare i appen efter en nyligen mycket farlig viral trend som kallas ’ blackout challenge’ orsakade två unga amerikanska flickors död 2021. Men
olika personer uppger de känner inte att appen, i synnerhet, är farligare än någon annan nuvarande form av sociala medier.
För att svara på frågan om vem som äger TikTok 2022, har företaget som ursprungligen utvecklade appen fortfarande äganderätt av i t. Moderbolaget fortsätter att håva in massiva vinster och en ständigt växande mängd användare på plattformen, tack vare dess popularitet på nytt under de senaste åren.
Briefly.co.za skrev om en annan spännande historia kring plattform; det chockerande mordet på 26-åriga TikToker Kalecia Williams, som sköts ner när du filmade en video för plattformen.
TikToks användarbas
TikTok är en av världens mest populära appar för sociala medier och är tillgänglig på mer än 150 marknader och över 35 språk. Appen har sett mer än 3,5 miljarder nedladdningar över hela världen, vilket gör den till en av de mest populära apparna någonsin.
Här är en uppdelning av några av appens mest anmärkningsvärda demografi:
- 43 % av användarna är mellan 18 och 24 år.
- 56 % är kvinnor.
- Cirka 136 miljoner aktiva användare är från USA
- Dess användare spenderar i genomsnitt 46 minuter per dag på det.
TikTok och politik
Liksom de flesta sociala medier är TikTok inte immun mot kontroverser. TikTok och många andra kinesisktillverkade appar förbjöds i Indien i mitten av 2020 som en fara för nationens suveränitet. Flytten kom mitt i växande spänningar mellan de två nationerna.
TikTok är förbjudet i Bangladesh. Det förbjöds också kort i Indonesien för ”pornografi, olämpligt innehåll och hädelse”. Förbudet upphävdes en vecka senare efter att företaget lovade att ta bort allt stötande innehåll från plattformen och inrätta ett lokalt kontor för att övervaka och sanera innehåll.
I februari 2019 betalade företaget 5,7 miljoner USD i USA för att lösa anklagelser om att den olagligt samlat in personlig information från barn. Det är den största civilrättsliga påföljden som Federal Trade Commission (FTC) någonsin erhållit i ett barns integritetsärende.